Ćwiczenia na bieżni


Jest zimno, pada na dworze, przez co ciężko zmobilizować się do treningu na zewnątrz? Jeśli nawet to nie ma co się poddawać, dzięki bieżniom możemy ćwiczyć w domu lub na siłowni nawet jeśli warunki pogodowe są niedogodne.

Bieżnia umożliwia nam przeprowadzenie treningu biegowego, łącznie z chodzeniem. Ćwiczenia na bieżni uznawane są za jedne z najlepszych ćwiczeń aerobowych pozwalających spalać zapasy tłuszczu i poprawiających wydolność organizmu. Taki trening działa na całe ciało i wzmacnia mięśnie całego ciała i to niezależnie od pogody.

ćwiczenia na bieżni

Trening na bieżni dla początkujących

Trening początkującej osoby powinien być spokojny, nie należy od razu szarżować, zwłaszcza kiedy wcześniej przez dłuższy czas się nie biegało, nawet na wolnym powietrzu. Bieganie na bieżni jednak znacząco różni się od tego na dworze, nie można się tak po prostu zatrzymać. Żeby stanąć trzeba użyć przycisku na bieżni, który automatycznie zatrzyma rolki albo robić to stopniowo zmniejszając prędkość. Większość z nowych bieżni zawiera w sobie wbudowany plan treningu, który jest dostosowany odpowiednio do wytrenowania ćwiczącego. Pamiętaj o kupnie odpowiedniego obuwia to biegania po bieżni, które różni się nieco od zwykłego obuwia.

Trening na bieżnia dla biegaczy

Kiedy pogoda nie pozwala nam na odbycie rutynowego treningu bieżnia daje nam szanse na utrzymanie kontynuacji treningu. W naszym kraju niestety może się to okazać bardzo przydatne bo z pogodą bywa różnie i rzadko jest ona jednostajna przez dłuższy okres.

Trening 1: Zacznij od 5 minutowego chodzenia, aby się dobrze rozgrzać. Powoli zacznij zwiększać prędkość bieżni co 3 minut lub co pół kilometra.

Trening 2: Większość bieżni ma ograniczenie 16 km/h, jednak niektórzy biegacze chcieliby więcej. Można osiągnąć większe obciążenie zwiększając nachylenie do 7% i ustawienie prędkości 13 km/h. Zwiększanie nachylenia spowoduje większy wysiłek mięśnie a także większe spalanie kalorii podczas biegu, nawet z mniejszą prędkością. W ten sposób można odwzorować podbieg pod górkę w terenie naturalnym.

Trening na bieżni dla kobiet

Kobiety są z reguły mocno zapracowane, praca, porządki w domu, dzieci itd. mocno ograniczają czas wolny jaki można by poświęcić na trening. Bieżnia w domu daje szanse na taki trening, nie trzeba nigdzie wychodzić, jechać na siłownię itp. Dzięki temu można wykorzystać tą małą ilość wolnego czasu na spalanie tłuszczu na bieżni.

Trening 1: Po prostu idź szybko do tyłu na bieżni. Spędź na bieżni 10, 15 minut.

Trening 2: Ustaw prędkość na której czujesz się swobodnie i następnie chodź po bieżni przez 20 minut. Możesz zacząć od 5 km/h i zwiększać prędkość aż do 7 km/h.

Trening 3: Jeśli już czujesz się pewni na bieżni i chodzenie po prostu zaczyna cię już nudzić to zwiększaj prędkość bieżni do momentu, w którym czujesz się komfortowo biegnąć. Rób sobie interwały jak: np 5 minut biegania, 10 minut chodzenia itp.

Jak widać więc bieżnia nadaje się idealnie dla każdego niezależnie od wieku, stopnia wytrenowania oraz dostępnego czasu. Nie trzeba koniecznie iść na siłownię, czy na zimny dwór aby trochę poćwiczyć.