Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa to dieta pozbawiona glutenu. Jest to białko zawarte w większości ziaren, w szczególności jest to żyto, pszenica i jęczmień. Dieta ta jest wymagana dla osób cierpiących na celiakię. Celiakia to choroba polegająca na zaburzeniach trawienia oraz pracy jelit wynikające z nietolerancji glutenu pochodzenia zbożowego.

Musztarda Hot-dogi Orzechy nieprzetworzone Oliwki Sos sojowy Majonez Korniszony Soja Mleczne napoje Ziemniaki i słodkie ziemniaki Orkisz Orzechy, suche pieczone Masło orzechowe Ryż Skrobia Pudding Ryż brązowy Nasiona nieprzetworzone Gumy roślinne Krakersy i ciastka ryżowe Mąka sojowa Białka roślinne Sos sojowy, bezglutenowy Ocet, słód Sosy sałatkowe Sorgo Sosy Tapioka Mieszanki przyprawowe Pasta pomidorowa Otręby pszeniczne Śmietana Warzywa bez dodatków zawierających gluten Pszenica Orzechy sojowe Ocet Syrop Hydrolizowane białka pszenne, białka pszenicy Herbaty smakowe i ziołowe Skrobia pszeniczna Warzywa w sosach Jogurt

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: Zacznij dzień od filiżanki herbaty a następnie zjedz bezglutenowe płatki. Dodaj owoce lub rodzynki do płatków.

Obiad: Grochówka, sałata plus jakiekolwiek nieprzetworzone mięso. Inne propozycje to tortilla kukurydziana z sosem salsa z kurczakiem i warzywami.

Przekąski: Jest to bardzo ważny element zmniejszający apetyt w ciągu dnia. Do bezglutenowych przekąsek można zaliczyć popcorn, chipsy kukurydziane, jogurt z owocami, rodzynki czy migdały.

Kolacja: Powinna być lekka, może to być np: sałatka z brokułów + chleb bezglutenowe lub warzywna lasagna z makaronem bezglutenowym.

Przepisy bezglutenowe

1. Wieprzowina z ryżem

Składniki
6 kawałków wołowiny
100g gotowanego ryżu
porcja rosołowa
szklanka soku z pomarańczy

Sposób przygotowania
Wieprzowinę obsmaż dokładnie na patelni. Ugotowany ryż wyłóż na drugą patelnię i polej sokiem pomarańczowym. Następnie do brytfanki włóż ryż a na nim umieść wieprzowinę. Całość polej wywarem z porcji rosołowej lub rosołem. Piecz w piekarniku przez 45 minut w temperaturze 180 stopni.

2. Naleśniki z bananów

Składniki
1 banan
2 łyżki mąki z fasoli
1 jajko
szczypta soli
proszek do pieczenia - 1/8 łyżeczki

Sposób przygotowania
Rozgnieć banana w misce, podgrzej patelnię z odrobiną oleju i umieść tam banana z miski. Dodaj resztę składników i dokładnie wymieszaj. Smaż aż stanie się brązowe a następnie odwróć na drugą stronę. Podawaj z syropem klonowym lub miodem.