Dieta bezglutenowa


Dieta bezglutenowa to dieta pozbawiona glutenu. Jest to białko zawarte w większości ziaren, w szczególności jest to żyto, pszenica i jęczmień. Dieta ta jest wymagana dla osób cierpiących na celiakię. Celiakia to choroba polegająca na zaburzeniach trawienia oraz pracy jelit wynikające z nietolerancji glutenu pochodzenia zbożowego.

Dieta bez glutenu

Możliwe jest spożywanie odpowiednio zbalansowanej diety nie zawierającej glutenu. Otóż mięso, ryby, warzywa i owoce nie zawierają glutenu, więc osoby z celiakią mogą swobodnie je spożywać.

dieta bezglutenowa

Zamiast mąki pochodzenia pszennego osoby z tym schorzeniem mogą używać mąki ziemniaczanej, ryżowej, sojowej. Mogą także zakupić bezglutenowy chleb, makaron i inne produkty. Są firmy, które zajmują się produkcją pokarmów bezglutenowych. Osoby z celiakią niestety muszą sprawdzać skład wszystkich produktów w poszukiwaniu takich, które są wolne od glutenu.

Lista pokarmów a gluten

Żywność jakiej należy unikać Może zawierać gluten Dozwolone jedzenie
Jęczmień Proszek do pieczenia Amarant
Otręby (pszenicy i owsa) Fasola pieczona Fasola suszona, nieprzetworzona
Bulion Gryka
Ciasto Cukierek Maniok
Kuskus Sosy serowe do smarowania Sery
Emulgator Chipsy ziemniaczane i tortilla Kukurydza
Napoje czekoladowe i mieszanki Jaja nieprzetworzone
Kawa substytuty Ryby nieprzetworzone
Mąka Wędliny Len
Gluten Owoce i soki, świeże, mrożone lub w puszkach
Hydrolizat białka roślinnego Ciastka kukurydziane Zioła i przyprawy
Substytuty jaj, jaja w proszku Ketchup
francuskie frytki Rośliny strączkowe
Owoce suszone Mięso nieprzetworzone
Owsiane i otręby owsiane Mleko
Owies Owocowe ciasto Proso
Musztarda
Hot-dogi Orzechy nieprzetworzone
Oliwki
Sos sojowy Majonez Korniszony
Soja Mleczne napoje Ziemniaki i słodkie ziemniaki
Orkisz Orzechy, suche pieczone
Masło orzechowe Ryż
Skrobia Pudding
Ryż brązowy Nasiona nieprzetworzone
Gumy roślinne Krakersy i ciastka ryżowe Mąka sojowa
Białka roślinne Sos sojowy, bezglutenowy
Ocet, słód Sosy sałatkowe Sorgo
Sosy Tapioka
Mieszanki przyprawowe Pasta pomidorowa
Otręby pszeniczne Śmietana Warzywa bez dodatków zawierających gluten
Pszenica Orzechy sojowe Ocet
Syrop
Hydrolizowane białka pszenne, białka pszenicy Herbaty smakowe i ziołowe
Skrobia pszeniczna
Warzywa w sosach
Jogurt


Przykładowy jadłospis

Śniadanie: Zacznij dzień od filiżanki herbaty a następnie zjedz bezglutenowe płatki. Dodaj owoce lub rodzynki do płatków.

Obiad: Grochówka, sałata plus jakiekolwiek nieprzetworzone mięso. Inne propozycje to tortilla kukurydziana z sosem salsa z kurczakiem i warzywami.

Przekąski: Jest to bardzo ważny element zmniejszający apetyt w ciągu dnia. Do bezglutenowych przekąsek można zaliczyć popcorn, chipsy kukurydziane, jogurt z owocami, rodzynki czy migdały.

Kolacja: Powinna być lekka, może to być np: sałatka z brokułów + chleb bezglutenowe lub warzywna lasagna z makaronem bezglutenowym.

Przepisy bezglutenowe

1. Wieprzowina z ryżem

Składniki
6 kawałków wołowiny
100g gotowanego ryżu
porcja rosołowa
szklanka soku z pomarańczy

Sposób przygotowania
Wieprzowinę obsmaż dokładnie na patelni. Ugotowany ryż wyłóż na drugą patelnię i polej sokiem pomarańczowym. Następnie do brytfanki włóż ryż a na nim umieść wieprzowinę. Całość polej wywarem z porcji rosołowej lub rosołem. Piecz w piekarniku przez 45 minut w temperaturze 180 stopni.

2. Naleśniki z bananów

Składniki
1 banan
2 łyżki mąki z fasoli
1 jajko
szczypta soli
proszek do pieczenia - 1/8 łyżeczki

Sposób przygotowania
Rozgnieć banana w misce, podgrzej patelnię z odrobiną oleju i umieść tam banana z miski. Dodaj resztę składników i dokładnie wymieszaj. Smaż aż stanie się brązowe a następnie odwróć na drugą stronę. Podawaj z syropem klonowym lub miodem.