Dieta dr Haya


Dieta Haya prowadzi do spadku wagi, poprawia kondycję zdrowotną a także pomaga w leczeniu cukrzycy i astmy. Dieta ta, znana jest także, jako dieta niełączenia, została po raz pierwszy przedstawiona przez dr Williama Howarda Haya w roku 1911. Jej idea bazuje na pomyśle, że nasze ciało nie może sobie poradzić jednocześnie z węglowodanami oraz białkiem, a to z powodu, w jaki sposób są one trawione. Wynika to z wiary, że nasze ciało jest przyzwyczajone to jedzenia jednego rodzaju pożywienia a łączenie pokarmów to obecny nawyk i coś, czego nasi dalecy przodkowie nigdy nie robili.

Podstawową zasadą diety jest to, aby nie mieszać pewnych rodzajów pokarmów z innymi. Na przykład skrobia i cukier nie powinny być spożywane z białkiem i kwaśnymi owocami. Warzywa, owoce i sałatki są istotnym elementem diety i powinny być jedzone często. Białka, skrobia i tłuszcze powinny być spożywane w umiarkowanych ilościach. Pomiędzy posiłkami złożonymi z różnych pokarmów powinno się zachować przynajmniej 4 godzinne przerwy.

dieta haya


Lista produktów diety Haya i zasady

Dieta Haya dzieli jedzenie na 3 kategorie. Według autora wystarczy przestrzegać 3 prostych reguł opartych na poniższej liście pokarmów.

Lista A (Białko)

- Mięso
- Drób
- Jajka
- Ser
- Ryba
- Jogurt
- Soja
- Mleko

Lista B (Pokarmy neutralne)

- Warzywa
- Sałatki
- Nasiona
- Zioła
- Śmietana
- Masło
- Oliwa z oliwek

Lista C

- Biszkopty
- Skrobia
- Ciastka
- Chleb
- Otręby
- Krakersy
- Makaron
- Ziemniaki
- Ryż
- Miód
- Słodycze

Według Haya jedzenie z grupy A prowadzi do wytwarzania kwasu w organizmie. Jedzenie z listy B jest z natury zasadowe natomiast z listy C są kwaśne.

Zasady diety:

1. Nigdy nie mieszać pokarmów z listy A i C.
2. Łączenie pokarmów z grupy A i B jest całkowicie bezpieczne i zdrowe.
3. Łączenie pokarmów z grupy B i C jest całkowicie bezpieczne i zdrowe.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie:
Do wyboru są 2 możliwości.
- Śniadanie węglowodanowe (kromka chleba pełnoziarnistego z miodem) lub owoce.
- Śniadanie proteinowe (jajecznica z cebulą)

Obiad:
Obiad może być proteinowy i może to być na przykład 100g grillowanego kurczaka z warzywami lub węglowodanowy i może to być na przykład makaron, ryż bądź ziemniaki z warzywami.

Przekąska:
Owoce np: Banan lub jogurt z odrobiną płatków

Kolacja:
Powinna się składać tylko i wyłącznie z węglowodanów. Może to być dowolna sałatka z warzyw z dodatkiem jogurtu naturalnego.

dieta haya

Zalety

- dieta Haya rekomenduje spożycie dużej ilości warzyw i owoców
- dieta zabrania spożycie przetworzonych węglowodanów - skrobi i cukrów
- poprawia wydzielanie toksyn z organizmu (dzięki dużej ilości błonnika z warzyw)
- nie miesza ze sobą pokarmów, które ze sobą "walczą"

Wady

- jest to dieta mocno restrykcyjna - mocno ogranicza naszą swobodę jedzenia
- pilnowanie tego, kiedy i co jeść może się okazać zbyt trudne dla niektórych osób

Podsumowanie

Dieta Haya jest pierwszą wersją diety niełączenia. Dieta jest dietą zdrową i na pewno może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, lecz utrzymanie się przy jej zasadach może okazać się zbyt trudne dla większości z nas.