Jak liczyć kalorie


Wiedza na temat kalorii i w jaki sposób je liczyć oraz oczywiście zmniejszyć ich spożycie jest kluczem w odchudzaniu. Jest to czynność stosunkowo prosta i dająca efekty. Poniższy tekst pozwoli ci zrozumieć jak tego dokonać.

Pierwszym krokiem jest zrozumienie tego czym w ogóle są kalorie. Kalorie to nic innego jak jednostka mierząca ilość energii zawartej w pożywieniu, czy napoju.

Nasze organizmy używają tej energii do wykonywania wszelkich biologicznych czynności. Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie kaloryczne pozwalające nam utrzymać obecną wagę. Aby schudnąć albo należy tą ilość kalorii zmniejszyć albo zwiększyć zapotrzebowanie energetyczne poprzez większą aktywność fizyczną. Mamy wówczas do czynienia z deficytem kalorii. Jedna z reguł dotyczących kalorii brzmi: deficyt 3500 kalorii prowadzi do spadku wagi w okolicach 2 kilogramów.

jak liczyć kalorie

Jest kilka sposobów dowiedzenia się ile kalorii jest nam potrzebnych w ciągu dnia, aby utrzymać obecną wagę. Jednak w celu dokładnego ustalenia tej wartości najlepiej zwrócić się do specjalisty dietetyka.

Kiedy już poznasz ilość potrzebnych ci dziennie kalorii możesz zacząć tworzyć swoje własne cele związane z kaloriami. Od ciebie zależy o ile zmniejszysz ich ilość. Pamiętaj, że aby schudnąć około 2kg potrzeba zmniejszyć ilość kalorii o 3500. Oczywiście nie da się tego zrobić w ciągu dnia, ale w ciągu tygodnia jest to jak najbardziej możliwe. Większość ludzi nie ma problemów z obcięciem dziennych kalorii o 250-500. Nie należy przesadzać z tą ilością, schodzenie poniżej 1200 kalorii na więcej niż kilka dni może okazać się zgubne dla naszego zdrowia.

Kolejny krok to liczenie kalorii i nauka tego jak efektywnie czytać opisy żywności, aby dowiedzieć się ile dokładnie kalorii zawiera jedzenie. Wszystkie produkty w sklepach mają etykiety, które zawierają wartości odżywcze w tym także ilość kalorii na konkretną ilość pokarmu.

jak liczyć kalorie

W przypadku niektórych pokarmów jak warzywa, owoce taką wartość kaloryczną łatwo znaleźć w Internecie. Tu też ważne jest wzięcie wagi spożywanego jedzenia pod uwagę. Podawane kalorie dotyczą z reguły konkretnej wagi pokarmu.

Aby skutecznie liczyć kalorii musisz dokładnie kontrolować porcję bo tylko w ten sposób dokładnie można zmierzyć kalorie. Jest to niestety często kłopotliwe, ale bez tego się nie obejdzie. Jeśli wartość kaloryczna podawana jest w stosunku do wagi produktu to nie będzie to trudne. Wystarczy proste przeliczenie. Trzeba zważyć swój pokarm i z prostej proporcji otrzymujemy jego wartość kaloryczną. Czasami jednak kalorie podawane są na porcje, jak np: kubek itp. Wtedy nie trzeba dużo liczyć, ale dokładnie trzeba odmierzyć porcje.

Świetnym sposobem na obniżanie kalorii jest częsty przegląd tego co dokładnie jemy i ile kalorii nas to kosztuje. Dzięki temu w łatwy sposób można zidentyfikować jedzenie, którego możemy się pozbyć w niemal bezbolesny sposób. Prostym sposobem pozbycia się 100 kalorii jest zamiana szklanki słodkiego napoju na niegazowaną wodę.

Pamiętać należy oczywiście, aby obniżając kalorie nie pozbywać się zdrowego zbalansowanego jedzenia zawierającego zdrowe dawki protein, warzyw, owoców, węglowodanów. Zacznij od wysokokalorycznych pokarmów jak słodycze, ciasta, słodkie napoje, smażone jedzenie. Dopiero później eksperymentuj przy normalnym jedzeniu. Zanim coś usuniesz ze swego menu weź pod uwagę wartość odżywczą jedzenia, nie zamieniaj szklanki soku na ciastko.