Kiedy lepiej ćwiczyć



Kiedy lepiej ćwiczyć, rano, po południu czy wieczorem jeśli chcemy zrzucić wagę, odchudzić brzuch i zmaksymalizować spalanie tłuszczu.

I. Poranne ćwiczenia

Część ludzi ćwiczy rano i sprawia im to wielką przyjemność. Jednak dla większości myśl o wstawaniu rano godzinę wcześniej niż absolutnie musimy jest paraliżująca.

Poranne ćwiczenia

Zakładając, że ci którym sprawia to problem w jakiś magiczny sposób zwleką się z łóżka o wczesnej porze (zwłaszcza może być to trudne zimą) jest jeszcze kolejna przeszkoda do pokonania - myśl o ćwiczeniu przy pustym żołądku.

Odkładając to na chwilę na bok jest sporo powodów by ćwiczyć właśnie rano lecz także kilka z powodu, których może lepiej z tym poczekać.

Przyjrzyjmy się zaletom i wadom porannych ćwiczeń.

Zalety:

- Zwiększenie metabolizmu z samego ranna co może pomóc w spaleniu większej ilości kalorii w ciągu dni.
- Większe spalanie tłuszczu - z powodu braku glikogenu nasze ciało może sięgnąć do zapasów tłuszczu po energię.
- Uwalnia enzym endorfiny co pozwala na lepszy start w dzień, bardziej pozytywny.
- Działają jak kubek kawy i budzą.
- Pozwalają na bardziej konsekwentny plan ćwiczeń, bo nic nas nie rozprasza.
- Stwarza czas na ćwiczenie poprzez wcześniejsze wstawanie.
- Poprawia samopoczucie na cały dzień.
- Pozwala ćwiczyć mimo upału w czasie lata - o innych porach może być to trudne.

Wady:

- Ćwiczenie przy niskim poziomie energii.
- Większe zagrożenie kontuzją poprzez ćwiczenie nierozgrzanymi dobrze mięśniami.
- Ćwicząc przed jedzeniem można spalić oprócz tłuszczu niepotrzebnie także mięśnie, z braku glikegenu.
- Ciężko jest stworzyć z tego nawyk jeśli ktoś nie jest "porannym ptaszkiem".
- Większe ryzyko zawału dla osób starszych!


II. Popołudniowe ćwiczenia

Część specjalistów uważa, że ćwiczenia popołudniowe z fizycznego punktu widzenia są najlepsze.

Popołudniowe ćwiczenia

Zalety:

- Lepsza jakość ćwiczeń ze względu na rozgrzane ciało.
- Mniejsze ryzyko kontuzji ze względu na rozgrzane mięśnie.
- Pozbycie się całodniowego stresu.
- Ćwiczenia wydają się dużo łatwiejsze niż rano.
- Ćwiczenia są wygodne - można ćwiczyć np. w czasie przerwy na lunch.
- Łatwiej znaleźć partnera do ćwiczeń.
- Mogą zmniejszyć ilość spożywanego jedzenia - pozwlają zminimalizować duże obiady.
- Mogą zredukować nasz apetyt, po ćwiczeniach z reguły nie chce się dużo jeść.
- Pozwalają zmaksymalizować siłę i wytrzymałość mięśni - badania wykazały, że najlepszą porą na ćwiczenie mięśni i wytrzymałości są godziny między 15 a 19.

Wady:

- Ograniczenia czasowe - praca, szkoła.
- Często nie ma czasu po pracy.
- Naukowcy dowiedli, że praca płuc w południe jest gorsza i może mieć wpływ na wyniki.
- Sale gimnastyczne są z reguły pełne między 5 a 6 co może utrudnić ćwiczenia.
- W czasie największego tłoku część fitness klubów ma ograniczenia czasowe na niektóre urządzenia.

III. Ćwiczenia wieczorne

Dla niektórych z nas jest to idealna pora. Z puktu widzeni pracy płuc, temperatury, poziomu hormonów najlepszy czas na ćwiczenia to okolice godziny 18.

Zalety:

- Dla niektórych osób temperature ciała i poziom hormonów są najwyższe o 18.
- Mięśnie są rozgrzane i giętkie.
- Część z nas jest w stanie ćwiczyć ciężej i szybciej wieczorem.
- Może pomóc w regulacji jedzenia spożywanego na obiad.
- Mniejsze zagrożenie że coś nam wypadnie i nie będziemy mogli poćwiczyć.
- Ćwiczenie na sali jest łatwiejsze ze względu na mniejszą ilość osób.
- Pomagają pozbyć się stresu i odprężyć nas przed spaniem, co może przynieść spokojny sen.

Wady:

- Zagrożenie, że coś nam wypadnie jest mniejsze niż po południu ale większe niż rano.
- Zbyt intensywne ćwiczenia wieczorne mogą spowodować problemy ze snem.
- Ćwiczenie wieczorem na dworze (jeśli jest ciemno) jest bardziej niebezpieczne.
- Ćwiczenia wieczorne nie czerpią zysku z efektu spalania kalorii po ćwiczeniach ponieważ metabolizm spada dramatycznie po pójściu spać.

Podsumowanie

Najistotniejsze w tym wszystkim jest to żebyśmy w ogóle ćwiczyli, nie ważne o której porze i co. Każdy indywidualnie może sobie wybrać porę w zależności od pracy i innych zajęć, które mogą zakłócić plan treningowy. Bycie konsekwentym przy swoim planie jest więc bardzo istotne przy wyborze pory ćwiczeń. Ćwicząc ciągle o tej samej porze spowodujemy, że nasz wewnętrzny zegar się tak dostroi, że będziemy gotowi do ćwiczeń zarówno pod względem psychicznym jak i fizycznym.